في جيلنا ده، وبسبب الظروف المتقلبة الصعبة العشناها وبنعيشها كسودانيين، غياب المدخرات ما بقي مجرد "مشكلة مالية"، بقي "تهديد مستمر لراحة البال". لما تكون موظف وما عندك قروش مخبأة للزمن، بتلقى نفسك طول الوقت عايش تحت رحمة الخوف من بكره، الخوف من طوارئ صحية، أو التزام أسري مفاجئ يضطرك لمد اليد أو السلف.
واذا كنت شخصية بتقدّر الاستقرار وبتحب تحمي الناس البيحبوك، عارف إنو الادخار عندك ما عشان المظاهر أو الفشخرة، الادخار عندك يعني "ستر، وأمان، وطمأنينة لبيتك". لكن السؤال دايماً: كيف أدخر من مرتب يا دوب بيكفي الالتزامات الأساسية؟
السر ما في "كم بتفضل ليك عشان تدخره"، السر في عقلية وهيكلة "الادخار التلقائي " وتحديد الأولويات بطريقة علمية بتتناسب مع وضعك الحالي من غير ما تحرم أولادك من أساسياتهم. الادخار هو المظلة البتحميك لما الدنيا تمطر فجأة، وبنائها محتاج تخطيط منظم وخطوات عملية واضحة.
لو إنت موظف مسؤول وتعبت من الخوف من بكره، وحاسي إنو حان الوقت لتأمين خط دفاع مالي حقيقي لأسرتك، خطوتك الأولى بتبدأ من هنا. أنا ما ببيع أوهام الثراء السريع، أنا بساعدك تبني أمانك المالي خطوة بخطوة. خصص دقيقتين من وقتك لملأ الإستبيان التشخيصي المالي لمعرفة مدى جاهزيتك، وفي حال قبول طلبك، حنشتغل سوا في استشارة مخصصة لوضع استراتيجية ادخار تناسب دخلك الحالي.

تعليقات
إرسال تعليق